Gevonden foto

Sinds 2004 speurt een leger van Paroollezers de Amsterdamse straten af op zoek naar verloren foto’s. Dat kan gaan van pasfoto’s die uit een jaszak gevallen zijn, over feestpolaroids-after-the-party, tot hartverscheurende souvenirs en raadselachtige beelden. Waarom zijn ze verloren? Waarom zijn ze genomen? Wie mist ze?

In PS van de Week, het zaterdagmagazine van Het Parool, plaatst journalist Mark Moorman elke week een foto met een column in de rubriek Gevonden Foto. Hij probeert daarmee het ware verhaal en de oorspronkelijke eigenaar van de foto’s te achterhalen.

In News Photo gallery is van 31 augustus t/m 24 oktober een overzichtstentoonstelling van bijna drie jaar Gevonden Foto te zien. Collages en vergrotingen van de bergen met ingezonden prenten blazen alle verloren momenten weer even nieuw leven in. Samenstellers zijn Nienke Denekamp en Mark Moorman.

News Photo (Haarlemmerstraat 24-26, Amsterdam) is dagelijks open van 11–18 uur. Toegang is gratis.

Het toeval wil nu dat ik een paar keer met Mark Moorman heb mogen samenwerken op de redactie. Aardige kerel wel wat over fotografie weet. Afgaande op de rubriek die ik wekelijks las, is de tentoonstelling waarschijnlijk superinteressant. Ik ga zeker proberen om voor eind oktober nog eens naar Amsterdam te gaan.

4 Reacties

  1. Het toeval wil dat ik begin oktober een week in Amsterdam ben!🙂 Ik ga kijken!

    augustus 24, 2007 om 9:16 am

  2. Sart, woon jij in Nederland?

    augustus 27, 2007 om 12:53 pm

  3. sart68

    Ik heb dit jaar een paar maanden in Amsterdam gewoond om er stage te lopen bij Het Parool. Ondertussen ben ik weer naar België verhuisd, maar ik hou ons buurland en zeker de hoofdstad nog altijd in de gaten.

    augustus 27, 2007 om 10:55 pm

  4. Ake

    Het heeft ook een behoorlijk Amélie Poulin gehalte. Nice!

    augustus 28, 2007 om 9:56 am

Geef een reactie

