700

700 euro! Ben er nog niet goed van. Zo veel geld voor één foto! Sommige fotografen moeten daar al eens een aantal weken voor werken maar vandaag dacht er een kerel om zijn ene foto voor die prijs te kunnen verkopen. “Ha ja, want de Britse kranten hebben nog veel meer geboden.” Voor zover ik weet, werk ik nog altijd voor een Belgische krant en niet voor een Engelse en hebben we dus ook geen Engels budget…
Jullie krijgen hem nu nog niet te zien want hij komt toch in de krant. Alleen een beetje goedkoper…

700 euros! That much for just one picture! Some photographers have to work for that a few weeks but this guy today thought he could sell his one pic for that price. “British newspapers offered much more.” As far as I know, I still work for a Belgian newspaper and not for an English one, so we don’t have an English budget…
You don’t get to see it here yet, because it’s still getting into the paper. Only a bit less expensive…

10 Reacties

  1. stond er dan zoiets speciaals op? ik ben al blij als mensen gewoon kijken naa rmijn foto’s😉

    januari 4, 2008 om 10:27 am

  2. ben benieuwd
    foto van de queen op het toilet?

    januari 4, 2008 om 10:31 am

  3. Karel

    Als ze bij mij afkomen met “ja maar diene heeft zoveel meer geboden” is het antwoord: goed voor u, verkoop hem dan aan den diene wè?
    Het komt zeer zelden voor dat we ferm extra betalen voor een foto, en dan nog. Ben benieuwd of ik ooit het bedrag 700 euro ga meemaken.

    januari 4, 2008 om 12:51 pm

  4. ok ok, ’t is al goed … ik zal er al wat afdoen … pffffff

    januari 4, 2008 om 2:55 pm

  5. Natuurlijk, veel geld maar een fotograaf wil ook z’n brood verdienen….Nu weet ik niet hoe dat in België ligt maar de doorsnee NL-fotograaf heeft het niet zo erg breed. Het artikel is al wat langer geleden gepubliceerd maar ik denk dat de situatie niet veel beter is geworden. Kijk op http://www.photoq.nl/news.php?newsid=1337
    En het blijft natuurlijk toch altijd een vraag- en aanbodkwestie.

    januari 4, 2008 om 6:02 pm

  6. Zoals René het aanhaalt, een fotograaf moet ook z’n brood verdienen en heeft het tegenwoordig niet zo gemakkelijk. Als het een dijk van een foto is én hij wordt op de cover van een krant of tijdschrift gezet vind ik het een gerechtvaardigd bedrag. De oplage van die krant wordt voor een stuk bepaald door de coverfoto en de fotograaf mag daar best goed voor betaald worden. Het zijn juist dergelijke uitschieters die elke fotograaf motiveert op topbeelden te schieten!
    Nogmaals, ik heb het wel over coverfoto’s !!!

    januari 4, 2008 om 6:31 pm

  7. sart68

    Ik ga er volledig mee akkoord dat een fotograaf zijn brood moet verdienen en ik zal ook altijd proberen om iets te regelen, maar een stuk van zijn maandloon ging me toch iets te ver. Temeer omdat het geen actualiteitsfoto is die zou passen op pagina één maar eerder een foto voor op een van de eerste pagina’s van DM Magazine.
    Blijf de komende weken de kranten zeker in de gaten houden, ik laat wel weten wanneer hij verschijnt.

    januari 6, 2008 om 12:47 am

  8. Geen ‘buitengewone’actualiteitsfoto voor op de cover…dan was die 700 euro echt wel volledig buiten proportie. Ik ben benieuwd naar dit beeld . Nu moét ik wel elke dag langskomen hier😉

    januari 6, 2008 om 10:38 pm

  9. Tja, het is inderdaad wel veel geld, maar heb er eigenlijk niet zo’n probleem mee dat hij het probeert… Ik word zelf juist gek van fotoredacteurs die me proberen gratis foto’s te ontfutselen.

    Trouwens wel een dom argument: dan verkoopt hij de foto toch vrolijk aan beiden kranten?🙂

    Om nog een beetje perspectief te bieden:
    De foto ’99 cent’: http://moma.org/exhibitions/2001/gursky/
    ging op een veiling voor 2,48 miljoen dollar!

    januari 8, 2008 om 11:22 am

  10. Ik ben ook wel benieuwd naar die foto…

    januari 9, 2008 om 7:24 pm

Geef een reactie

