I lost my mojo

Dit weekend geen enkele foto die goed genoeg was naar mijn zin: onderbelicht, slechte cadrage, bewogen,… Ik ben het Fingerspitzengefühl kwijt, mijn mojo en het duurt toch al een paar weken. Ik weet niet hoe het komt en wat ik eraan kan doen. Hopelijk komt het snel terug. Iemand tips ondertussen?

This weekend none of my pictures was good enough: not enough light, bad framing, moved,… I lost the feelling, my mojo and I already feel this for a few weeks. I don’t know what is happening and how to deal with it, but I hope it comes back soon. Someone any hints in the meanwhile?

4 Reacties

  1. tja, dat krijg je als je dag in dag uit in al die mooie beelden mag baden… ik zou dan ook erg aan mezelf gaan twijfelen. de lat bij de standaard ligt gewoon heel erg hoog.

    januari 29, 2008 om 12:49 pm

  2. Ach Monica, een dipje op z’n tijd moet toch kunnen. Komt allemaal vanzelf weer terug en als je zover bent vraag je jezelf keer op keer af: waarom was dat? Dat is nu het leuke van de creatviteits-schommeling in de mens.

    januari 29, 2008 om 4:41 pm

  3. gaat het over opdrachten of over vrij werk?
    ik heb ook soms dipjes, bij meestal omwille van
    – te lang stil gelegen en dus weer mijn intuïtie en automatismen wakker maken
    – te veel topwerken bekijken en je eigenheid uit het oog verliezen. Niet doen… hang on to your ego!
    – te veel topwerken bekijken en een te hoge verwachtingen/prestatiedrang creëren…

    Bij het nemen van foto’s zijn er soms een aantal vragen die me helpen om opnieuw op de rails te geraken
    “wil ik hier echt een foto van trekken? Doet de situatie me echt iets of is het enkel mijn fotografisch oog dat werkt?

    “wat wil ik eigenlijk vertellen met mijn foto en komt dat overeen met wat in mijn zoeker te zien is – dit zal in eerste instantie vertragend werken, maar helpt MIJ wel om redelijk snel mijn fingerspitzengefuhl opnieuw aan te zwengelen

    “niet te veel nadenken – volg je gevoel – geniet van het fotomoment – geniet van waar je bent – fotograferen is bijkomstig – laat het op je afkomen totdat je voelt, bam, hier op dit moment moet het gebeuren

    “niet te veel nadenken – volgende keer beter

    Misschien ben je hier niets mee, en zo een comment is ook niet makkelijk om vanalles te beschrijven terwijl dit beter werkt in dialoog!!

    Oh ja, en iedereen heeft dipjes en dippen hoor!

    januari 31, 2008 om 4:39 pm

  4. PS. ik heb het twee weken geleden op een jazzconcert klaargespeeld om voor de eerste keer in mijn leven en na 5 jaar te fotograferen een volledig filmpje te onderbelichten én daarenboven een vervallen hooggevoelige film te hebben genomen.
    36 de vuilbak in. mijn enigste 36 van dat optreden.
    het tonen van andere beelden aan vreemden en opbouwende kritiek krijgen heeft me toen erdoor geholpen!

    PS.2. sommige van mijn dips kwamen ook doordat ik het beu was om steeds met hetzelfde toestel te werken – ander toestel (dan bedoel ik ander negatiefformaat, manueel, verticaal ipv horizontaal, …) wakkert je hersenen weer aan!

    en nu stop ik écht met deze post!!!! :o))

    januari 31, 2008 om 4:47 pm

Geef een reactie

