Winnaar World Press Photo 2007

afbeelding-1.png

De Britse fotograaf Tim Hetherington heeft de World Press Photo 2007 gewonnen. Zijn foto toont een Amerikaanse soldaat die uitgeput en met een hand voor het gezicht uitrust in een bunker in Afghanistan.

„Deze afbeelding toont de vermoeidheid van een man en de vermoeidheid van een natie”, aldus juryvoorzitter Gary Knight. „De foto zegt dat conflict aan de basis staat van het leven van deze man”, zei jurylid MaryAnne Golon.

Mij valt vooral op dat de jury dit jaar opnieuw kiest voor een poëtisch beeld, na jaren van kitsch en sensatiebeelden. Zoals Vietnam en andere conflicten in de jaren ’60 een bron van inspiratie waren voor de fotografen, blijkt dat nu Afghanistan te zijn. Hetherington zag schoonheid in ellende en drukte daarmee een stempel op de foto en het artikel in Vanity Fair. Opvallend is dat ook de andere winnaars beelden hebben die ons iets te vertellen hebben dat mooi, kunstig en prikkelend is. De fotografen worden weer mondiger en nemen het recht op nieuws brengen weer in handen.

6 Reacties

  1. Op het scherm heb ik al veel van de winnende foto’s gezien maar geven toch geen echte indruk. Eén van de reacties op deze foto was, dat ie niet scherp is. Op het scherm is dat niet te beoordelen en daarom blijft er niets anders over dan de foto’s t.z.t. aan de muur te gaan zien.

    februari 9, 2008 om 11:55 am

  2. René, dat was ook mijn eerste indruk. Ik tracht de tentoongestelde beelden eens een bezoekje te brengen.

    februari 9, 2008 om 2:00 pm

  3. ik vind hem op het eerste zicht wel goed en pakkend… te klein om op scherm te kunnen beoordelen, maar de onscherpte lijkt mij hier te passen

    februari 9, 2008 om 7:56 pm

  4. sart68

    @ René en Serge: Ik plan een weekendje in april of mei naar Amsterdam. Hoor ik daar iemand fotoblogevent roepen?

    februari 11, 2008 om 12:18 am

  5. :o) en ik tel weer niet mee! pfffff :o))
    ik wil ook wel naar amsterdam (wschnlijk met mijn vriendin erbij – dus zal na april zijn) om zowel Magnum als Weegee te bezoeken!

    februari 11, 2008 om 6:19 pm

  6. sart68

    Je mag ook mee Dieter!

    februari 11, 2008 om 11:34 pm

Geef een reactie

