Tips om je materiaal droog te houden

Regen, of vocht in het algemeen. Ongeveer het slechtste dat een fotograaf kan overkomen.
Condens op de lens, wrijven met doekjes, druppels die van de body naar beneden rollen. Krijg je al nachtmerries?
De duurdere Nikonlenzen zouden het volgens ervaringsdeskundigen (lees: persfotografen) redelijk goed uithouden in de nattigheid en de nieuwe Nikon D3 heb ik hier zelfs besmeurd gezien met o.a. chocomelk, yoghurt en zout water, maar de meesten onder ons zien hun materiaal toch liever gespaard blijven.

Toch is het niet zo moeilijk om je toestel droog te houden. De allerdroogste oplossing: Koop een onderwaterbehuizing zoals duikers gebruiken. Nadeel: niet spotgoedkoop en nogal onhandig om te gebruiken.

Als fan van DIY heb ik dus nog een paar andere tips:

° Zipbags: Diepvrieszakjes die je kan dichtritsen. Geheugenkaartjes erin als ze vol staan. Zelfs lenzen erin als je in het tropische regenwoud zit. In allerlei maten te koop in de doorsnee supermarkt.

° Een goeie rugzak: Ik heb een doorsnee Lowepro die al een paar jaar oud is maar nog altijd een goeie regenbui doorstaat. Ondertussen verkopen ze ook waterproof rugzakken.

° Silicagel: het spul dat in verpakkingen en schoendozen zit. Kleine bolletjes in witte zakjes. Ook te verkrijgen in grotere zakjes in je fotowinkel. Stop ze in je fototas, in de zipbags waarin je je spullen verpakt,… Steek ze gewoon overal bij je fotomateriaal. De zakjes trekken het vocht weg. Naar het schijnt zouden ze roze kleuren als ze vochtig worden.

° Een zeemvel: Een echt, geen namaakrommel. Als je fotografeert in de regen, leg je het gewoon over je toestel en je lens. Zeemvel zuigt water op maar geeft het niet af. Wordt het toch te nat door vb. een plensbui: even uitwringen en je kan weer verder. En ondertussen kan je het ook gebruiken om de druppels van je lens te vegen.

° Een dry bag: Nog een duikerstrucje, maar niet zo duur.
Als ik op een fuif fotografeer, heb ik mijn Ortlieb bagagezak altijd mee. Tijdens de fuif past je materiaal zich aan aan de omgevingstemperatuur. Als ik klaar ben met werken (3 of 4 uur ’s nachts), is de buitentemperatuur meestal veel lager. Gevolg: condensvorming. Voor ik buiten ga, steek ik al mijn materiaal in mijn dry bag. Volledig van de buitenlucht afgesloten, kan het dan afkoelen zonder dat ik last heb van condens.

° Douchekapjes: Je vindt ze in elke hotelkamer en geef toe: je gebruikt ze nooit. Tot vandaag. Over je toestel en lens trekken en ze blijven droog als je even niet fotografeert. Gaatje maken voor de lens en je kan zelfs blijven fotograferen. Knopjes kan je ondertussen blijven bedienen.

° Filters: Een gewone polarisatiefilter verandert nauwelijks iets aan de kleur van je foto’s. Hij beschermt je lens tegen krassen, maar is ook een extra barrière tegen vocht in de lens.

°Een zonnekap: Geloof het of niet, maar het ding beschermt ook tegen de regen. Ok, beschermen is misschien veel gezegd, maar het houdt je lens toch iet of wat druppelvrij.

En verder kunnen doorschijnende plastic zakken, ducttape en wat creativiteit ook soms helpen.

Als je klaar bent met fotograferen, droog je al je materiaal best af en laat je alles verder uitdrogen in een stofvrije en droge ruimte. Lenzen laat je open liggen, filters schroef je los, batterijen haal je eruit en je body leg je zo dat er weinig of geen stof in kan komen.
Fotomateriaal drogen in de oven of op de centrale verwarming, zoals sommigen aanraden, lijkt me een niet zo goed idee omdat je nog altijd met elektronica te maken hebt. Gewoon in een droge, warme en stofvrije ruimte volstaat meestal wel.

Nog tips zijn natuurlijk onderaan welkom.

6 Reacties

  1. Vergeet ook jezelf niet! In mijn rugzak zitten altijd een paar poncho’s mat capuchon, gemaakt van een dunne kuststof en voor een euro te koop. Ze zijn er in de meest afschuwelijke kleuren maar houden je in ieder geval droog. De poncho’s zijn zo ruim van maat dat de rugzak er met gemak onder gaat dus de fotoapparatuur etc. heeft ook een bescherming.

    april 16, 2008 om 9:53 am

  2. de diepvrieszakjes zijn een goed idee. Als ik ’s winters binnenkom dan doempt heel de boel elke keer aan. Vanaf nu : in ’t zakske tot het opgewarmd is!

    april 16, 2008 om 12:43 pm

  3. Goeie tips🙂

    april 20, 2008 om 12:09 pm

  4. Inderdaad erg interessante tips, bedankt.

    René, ik heb een water- en winddichte regenjas van North Face (althans dat beweren ze), dan kan je ook tegen een plensbui, maar je rugzak kan er wel niet mee onder.

    april 21, 2008 om 10:35 pm

  5. onno

    Bedankt voor de tips,
    Billinham tas de canvas versie ideaal voor onderweg gebruik ‘m al jaren onder niet ideale omstandigheden (regen, sneeuw,festivals)
    Als de canvas vochtigwordt zet deze uit waardoor de tas waterdicht word. Nadeel de tassen zijn veel duurder dan die van Lowa.
    Losse extra overtrek voor rugzak zijn ook ideaal.

    april 21, 2008 om 11:37 pm

  6. Er bestaan ook ‘regenjasjes’ voor het fototoestel hé. Je kan het helemaal over het fototoestel trekken en het koordje aantrekken aan het uiteinde van de lens, zodat de lens zo goed als helemaal droog blijft. Er is ook een opening voorzien voor de zoeker, en je handen kunnen er mee onderin. Ik heb me enkele maanden gelenden zo’n dingetje aangeschaft, maar heb het nog niet uitgetest.

    Bedankt voor de andere tips trouwens😉

    mei 2, 2008 om 1:47 pm

Geef een reactie

