Vervalste foto’s CIA

Via De Standaard:

De Amerikanen hebben het ons weer gelapt. De foto’s van Syrische kernreactor die de CIA deze week verspreidde, blijken vals te zijn. Het gebouw op de foto’s zou een gewone militaire basis in aanbouw zijn en geen kernreactor. Wij krijgen de beelden binnen via agentschappen en vertrouwen erop dat ook de captions naar waarheid geschreven zijn, die pipo’s leggen ons weer in de luren.

Ik krijg dagelijks tussen de 10.000 en de 15.000 beelden op mijn bord. Het ene bekijk ik al beter dan het andere en als ik een foto kies om in de krant te zetten, kijk ik nog eens extra of het wel om het juiste onderwerp gaat. Maar je kan toch moeilijk van ons fotoredacteurs verwachten dat we elke foto dubbelchecken op zijn echtheid?
Onze eigen fotografen hebben hun reputatie hoog te houden en we vertrouwen hen genoeg. Ze weten goed wat de gevolgen zijn als ze met een vervalste foto aan komen draven.
Ook de fotoagentschappen hebben een reputatie en vooral een hoge rekening die ervoor zorgt dat we hen vertrouwen. Als er toch twijfel is, overleggen we met collega’s voor we beslissen om een foto in de krant te gooien zodat er zeker geen valse foto in de krant zou komen.
Maar zeg nu zelf, hadden jullie gezien dat het om een gewone militaire basis gaat en niet om een kernreactor?

5 Reacties

  1. Interessant logje weer, zoals meestal! Alleen valt het mij wel op dat je begint met ‘De Amerikanen hebben het ons weer gelapt’
    Komt het niet gewoon vlugger aan het licht in Amerika dan in sommige andera landen? ’t Is maar een bedenking hoor. Je hoeft er niet op te antwoorden… Volgens mij zijn er echt wel even veel vervalsingen in Rusland, China, Europa en noem maar op…

    april 26, 2008 om 10:57 pm

  2. Euhm, om eerljk te zijn, ik zou totaal niet geweten hebben wat dit eigenlijk was.

    april 26, 2008 om 10:58 pm

  3. Toen ik dit item in het nieuws zag, geloofde ik er meteen geen snars van. Het verbaast me dat de waarheid zo snel aan het licht is gekomen.

    april 27, 2008 om 11:51 am

  4. Ik heb nog wel een abstractje liggen dat door kan gaan voor een heuse atoomcentrale op de maan….😉.;)
    Monica, ik begin echt veel waardering te krijgen voor jouw positie bij de krant; hoe kun je nou toch uit zoveel foto’s per dag nog een echte keuze maken…? Maar het is je zeker toevertrouwd! Tot Zaterdag a.s.!

    april 28, 2008 om 8:54 pm

  5. sart68

    @ Fotogeniek België: Blogje hierover is on its way!
    @René: Ook hier schrijf ik binnenkort eens een blogje over…
    Tnx voor de interessante vragen.

    april 29, 2008 om 12:42 am

Geef een reactie

