Atget

Vanavond ontdekt: Genius of Photography op Canvas, elke donderdag rond 22 u.
Een zesdelige documentairereeks van de BBC over de fotografie, haar ontstaan en evolutie, en haar verschillende toepassingsvormen.

Het verhaal achter de foto van Atget (zie onder) sprak me wel aan. De sterkte van de natuur steekt boven de statige architectuur uit doordat de donkerzwarte boom voor een vage Notre Dame geplaatst wordt. De foto is op die manier plat geanalyseerd, maar toch blijft hij zelfs met die betekenis mooi.

Volgende week gaat het over een van mijn favorieten: Robert Capa. Zeker kijken dus.

Kan iemand mij nog zeggen wie de fotograaf was van dat dorpsplein met die witte, gemetselde regenpijp die pas opviel als je de foto omdraaide? Dat vond ik ook een schitterend beeld.


(Atget)

8 Reacties

  1. Merci voor de tip! Ik ga de digicorder programmeren🙂

    mei 16, 2008 om 9:00 am

  2. Ook die foto was van Atget. Het was een stuk pleisterwerk dat recent was aangebracht, waarschijnlijk omdat er eerst een schouw stond.
    De reeks is inderdaad de moeite.

    mei 16, 2008 om 9:38 am

  3. atget, dit was de boeiendste ontdekking van deze aflevering!

    mei 16, 2008 om 9:43 am

  4. Helaas heb ik deze aflevering moeten missen maar er zijn nog kansen.. Dank Monica voor het toch nog even meegenieten.
    Is de aflevering misschien op internet nog ergens te zien?

    mei 16, 2008 om 10:36 am

  5. Het is idd een héél boeiende reeks, met de nodige duiding. Een must eigenlijk voor iedereen die interesse heeft in fotografie!

    mei 16, 2008 om 11:19 am

  6. Ik ben tijdens mijn studies op de academie eens naar een tentoonstelling geweest van Atget. Ik moet eerlijk zeggen dat zijn beelden me toen nauwelijks konden boeien, het leek gewoon registratiewerk. Ik stond er mogelijk ook niet echt voor open omdat mijn interesses in fotografie elders lagen (en nog steeds). Maar met de jaren apprecieer ik meer het werk van Atget en andere tijdsgenoten van hem.

    mei 17, 2008 om 10:54 am

  7. Ik heb momenteel een beetje hetzelfde gevoel als Serge. Die man maakt leuke beelden, maar om hem zoals Joel Meyerowitz de allergrootste te noemen vind ik een beetje overdreven. Hopelijk leer ik hem in de loop der jaren ook wat meer appreciëren.

    Ben benieuwd naar de volgende aflevering.

    mei 17, 2008 om 11:58 am

  8. De hele reeks is redelijk subjectief. Zo ook de mening van Meyerowitz over Atget. Of hoe het Rusland van Stalin wordt voorgesteld als de monopoliehouder van propaganda via fotografie.
    Toch blijft het wat mij betreft een bijzonder boeiend document! Ik blijf ze zeker volgen.
    Voor wie toch gewonnen is voor Atget: in de Markies (Hoogstraat) in Antwerpen ligt een fotoboek van de man voor 29 euro.

    mei 19, 2008 om 10:09 am

Geef een reactie

