Pittige Komkommersoep

Het luid geloei van mijn “buurvrouwen” bij het ontwaken was al een goede indicatie dat er iets op til was vandaag. Wrijvend in de ogen de rolluik opgetrokken en mijn kinderhartje begon wild te dansen. Zon! Zon in de velden rondom mij. Wat heb ik dat gemist.

Vandaag heb ik dan ook als een echte bimbo op het terras zitten werken. Mijn macbook, een tafel en 25 graden in de zon. Meer heb ik niet nodig.

Of toch: eten moet ook nog gebeuren. Tijd voor een bekentenis op dat front. Voor Monica’s vertrek had ik beloofd om allerlei recentjes te posten: mijn heerlijke tongskes (of kip) met mango-kokos-sinaas-groene curry saus bijvoorbeeld. Of mijn allom gegeerde browniesrecept. Maar vlak na haar vertrek besloot ik om langs de dieëtiste te passeren, om al die kilo’s die er sinds mijn post-danstijdperk bijgekomen zijn bij de horens te vatten. Probleem dus. Zeker wanneer ik sinds meer dan een week op een streng proteïnedieet sta.
Het gevolg was dan ook die post “flirten voor gevorderden”, toegeven niet het sterkste dat ik al schreef, maar er zijn grenzen aan sadisme.

Maar ziedaar, de zon heeft inspiratie gebracht! En ik breng u met veel vreugde de “Pittige Komkommersoep”, een goed alternatief voor de klassieke gazpacho.

Dus voor 4 mensen:

2 volledige (ongeschild!) komkommers, ik geef de voorkeur aan bio omdat zij meer smaak hebben én meer sap
1 bosje radijzen
200 gram rucola
1 bosje waterkers
2 blokjes vetarme groentenbouillon
20 dl room (heb ik zelf deze keer niet gebruikt, maar zeker aan te raden)
500l water
peper, zout
een stevige mixer of blender


1. Was alle ingrediënten. Snijdt de komkommer in kleine blokjes, snijdt de radijs in kleine blokjes (pakweg 8 uit 1 radijs). Leg 3 radijzen en een paar stronkjes rucola opzij voor de afwerking.
2. Pak een hoge pot en doe er de komkommer, de radijzen, de rucola en de waterkers in.
3. Los de bouillon op in een kopje warm water. Goed roeren zodat alles opgelost is.
4. Giet het water in de pot. Giet er daarna de bouillon bij het mengsel.
5. Mixen die handel! Voeg genoeg peper en zout toe, een te slap smaakje komt niet tot zijn recht.
6. Klop de room op, voeg peper en zout toe.
7. Snijdt de radijzen in flinterdunne schijfjes, eventueel daarna in reepjes, zodat ze kunnen drijven op de soep.
8. Opdienen in een mooie kom, een goede lepel room, sprenkel er de radijzen en rucola over.

Smakelijk🙂

Eventueel met als extra hapje chiabata met een laagje kruidenhumous.

De bijgevoegde foto is gemaakt met mijn Macbook, ben namelijk mijn fototoestel bij een vriendin vergeten.

(Gastpost door Lien, in afwezigheid van sart)

Eén reactie

  1. katrijn

    amaai, ziet er goed uit, ga ik maken,
    dank voor de inspiratie !

    juni 18, 2008 om 1:48 pm

Geef een reactie

