Drive-by shooting

Scheve horizonnen, onderwerpen die er maar half op staan, verkeerde cadrages. Mijn tenen krullen daar van en toch krijg ik dagelijks zo’n foto’s te zien. Van amateurs kan ik het nog begrijpen, maar elke pro zou moeten snappen dat de horizon boven een zee recht moet zijn of de zee loopt leeg. Gebouwen moeten recht staan of je wordt misselijk. Een interview in de krant? Fotografeer die mens maar zorg dat er geen rommel, kindjes of honden mee op de foto staat.
Drive-by shooting noem ik dat. Dat zijn echt moorden. De fotograaf in kwestie neemt gewoon niet de tijd om even over de foto na te denken en drukt maar af.
Stap UIT je auto om te fotograferen. Stoppen, raampje naar beneden draaien, klikken en dan weer verder rijden, is geen fotografie. Dan kan je beter huurmoordenaar worden.
Doe een stapje achteruit, links of rechts. Zoom iets meer in. Neem je onderwerp mee naar een rustige achtergrond, fotografeer hem niet in zijn vieze keuken en laat hem alstublieft eerst een lange broek aan doen en haar krulijzers uitdoen. Flits naar achteren om slagschaduwen te vermijden. Er zit een lichtmeter in de nieuwste toestellen. Gebruik hem!
Dit gezegd zijnde, kan ik ook vertellen dat de meeste professionele fotografen het wel goed doen. Onze vaste freelancers weten dit allemaal en maken die fouten niet. Maar soms moet je met materiaal werken dat door andere fotografen gemaakt is en dan loopt het al eens mis. Een beetje anders snijden en minder groot in de krant plaatsen is dan een noodoplossing. Een minuutje langer nadenken, zou het probleem grotendeels oplossen.
Nog een tip: Kijk naar het werk van collega’s. De grootste artiesten stelen ook ideeën van collega’s en doen het beter.

Eén reactie

  1. Jaja, ik ben het helemaal met je eens maar zie toch ook professionals om me heen, die min of meer moedwillig, “de zee laten leeglopen”….en dat ook in hun commentaar wel weten te verdedigen. ’t Is ook, denk ik, een manier om je te onderscheiden van anderen…tja, zo zie je maar.
    Mijn credo is en blijft: laat het verfrissend, vernieuwend zijn…dan komt de waardering vanzelf.

    september 1, 2008 om 10:04 pm

Geef een reactie

