Chinese fishing nets

Deze week is mijn uitvalsbasis Fort Cochin, in Cochin. Integenstelling tot het platte land waar ik vorige week rondliep is dit een erg toeristisch hoekje met aangename hotelletjes en alle voorzieningen die ik nodig heb zoals het internetcafe waar ik nu zit. Op een paar honder meter van mijn hotel is er kade met de Chinese Fishing nets. In eender welke gids, lonely planet, Trotter, whatever wordt deze plaats vermeld als een must see. Nu voor mij niet gelaten, deze visnetten die enkele eeuwen geleden door de chinezen hier geïntroduceerd zijn, die zijn best het bekijken waard. En veel toeristen, goh op zich stoort dat mij ook niet, ik ben er zelf een. Maar de toeristenlokkers hier zijn bijzonder lastig. Je kunt hier geen vijf minuten rondlopen zonder dat een Indiër u probeert u iets te verkopen. Neen ik wil geen drum. Maar toch effe demonsteren, neen ik hoef geen demonstratie want ik ga uw drum niet kopen. Maar ik kan u een speciale prijs maken. Ik hoef geen speciale prijs, ik heb geen drum nodig. Ondertussen is hij me al honderd meter gevolgd. Tegen dat hij opgeeft staat er al een andere met een vis van twee kilo. Ik kan niets aanvangen met een vis, ze zien me in het hotel al aankomen. Morgen misschien? Nee morgen ook niet, ik heb geen keuken ik moet geen vis. Nee ook niet voor uw speciale prijs. Je zou haast geneigd zijn om zoiets te kopen om van het gezaag af te zijn, maar dat zou niet helpen want er lopen zo honderd van die mannen rond. Ook de riksha bestuurders hier trekken constant aan uw mouw. Pak nooit hier een riksha, want de chauffeurs hebben een verborgen agenda. Ze brengen je botweg niet naar waar je vraagt, maar naar de restaurantjes en winkels waar zij een beloning krijgen voor elke toerist die ze er binnen brengen.
Maar tip van de hoteleigenaar: drie straten verder is een stopplaats van gewone riksha’s die u wel brengen waar u zelf wilt. Souvenirs kopen? effe de ferry pakken naar het vaste land en in de stad wordt hetzelfde aangeboden voor minder dan de helft van de prijs. En de fishing Nets? Ik heb uiteindelijk deze foto genomen om zeven uur deze morgen (maagkrampen hebben het voordeel dat je vroeg wakker bent) er waren nog geen toeristen, en geen toeristenlokkers. Later op de dag zullen ze mij daar niet meer tegenkomen. Elk land heeft zijn gebruiksaanwijzing.

2 Reacties

  1. Zij hebben niets (te verliezen), dus waarom zouden ze niet tot in den treure aandringen?
    Het leven van een westers toerist gaat niet altijd over rozen!

    Indië ken ik niet, maar in China beginnen we gewoon een gesprekje. Blijkt meestal veel boeiender dan een visnet.
    Bij een overdosis aan verkooplustigen gewoon de stem verheffen of je camera op hen richten (heel effectief dat laatste). Klinkt hard, maar onze (Europa/VS) reputatie ginder achter is toch al lang om zeep🙂

    september 23, 2008 om 9:56 am

  2. Egbert

    Ik wil graag meer weten over vis en vogelnetten.
    Ik heet Egbert en mijn mailadres is Shuby_int@surimail.sr

    augustus 17, 2009 om 11:31 am

Geef een reactie

