Loj Kratung

Gisteren ben ik op stap geweest met Am. We hebben de stad vanaf de boot gezien en ze heeft heel de dag tolk gespeeld en haar Nederlands opnieuw kunnen oefenen.
’s Avonds had ze nog een verrassing gepland. We hebben Loj Kratung gevierd, een soort festival om het water en de rivier te eren omdat ze er het hele jaar gebruik van maken.
Met een hoop vrienden zijn we ergens ten noorden van de stad gereden om in een vijver bloemstukken te water te laten en papieren luchtballonnetjes op te laten. Heel de lucht hing vol met die dingen en het leek precies kerst. Wij hebben het zelf niet gedaan, want het was veel te druk om een plekje op het smalle bruggetje te vinden.
Na een wandeling rond de vijver zijn we met 10 vrienden gezellig gaan eten. Vietnamees blijkt zeer populair te zijn en ik heb vanalles geproefd want je bestelt gewoon samen een hoop dingen en je eet samen.
En natuurlijk moet je dat doorspoelen met iets. Ze hebben me overtuigd om Thaise whisky te drinken. Een klein bodempje whisky in een longdrinkglas, veel ijs erbij en aanlengen met water. Veel alcohol zit er op die manier waarschijnlijk niet meer in en naar veel smaken doet het ook niet meer. Maar zij zijn er gek van dus ik dronk mee. En als je je glas durft uitdrinken, wordt het onmiddellijk weer gevuld. Wat effect bleek te hebben op sommigen onder ons, want ik heb echt grappige gesprekken gehad.
Gelukkig sprak iedereen gisterenavond een mondje Engels (of Frans of Duits of zelfs Nederlands want ze werken allemaal als flight attendants), wat vandaag wel anders was.
Ik heb weer dikwijls dingen moeten herhalen, tonen of met gebaren uitleggen. Deze namiddag heb ik mijn taxichauffeur op de kaart moeten tonen waar ik naartoe wou. En nog slaagde hij erin om me op de verkeerde plaats af te zetten. Als je niet in Europa of in Amerika reist, blijkt Engels helemaal geen wereldtaal te zijn.
Maar goed, het blijven lieve mensen die zich in alle bochten wringen om je te helpen en ik begin al spijt te krijgen dat de week weekend aan het worden is.

Eén reactie

  1. Ja, jouw ervaringen komen me bekend voor.
    Geniet ervan, over een paar dagen is alles weer voorbij.
    Thuisgekomen verlang je nog vaak naar die vriendelijkheid, dat fijne klimaat, het lekkere eten..om van de drankjes vandaag dus niet te spreken.

    november 14, 2008 om 4:06 pm

Geef een reactie

