Shoot

afbeelding-2

Vanaf vandaag is er een nieuw Nederlandstalig fototijdschrift op de markt: Shoot.
Niet nog een, zie ik je al denken. Ik moet toegeven, het was ook mijn eerste reactie toen ik het hoorde, want zijn er al een hoop die gaan van übertechnische incrowd tijdschriften tot pure reclameflyers van bepaalde merken. Maar dit is anders.

Een tijdschrift daar moet je gemakkelijk 2 uur kunnen in lezen. Even wegleggen en later terugbladeren om interessante info op te zoeken. De Flair en Dag Allemaal “lees” ik wel in de wachtkamer bij de tandarts, daar hang ik geen geld aan. Shoot is niet de Flair van de fototijdschriften. Ik ga er in de loop van de week nog es wat dingen in lezen en als hij uit is, leg ik hem netjes weg.

Shoot sprokkelde voor het allereerste nummer de volgende onderwerpen bij elkaar:

– Een portfolio van Geert Goiris die foto’s maakte op de Zuidpool.
Leuk interviewtje en lekker veel plaats voor de foto’s.

afbeelding-31

– Een portfolio van Dirk Waem, Belgafotograaf
Een van dé fotografen in België van dit moment, dus het is altijd leuk om eens te lezen hoe hij tewerk gaat. Alleen spijtig dat de foto’s wat kleiner staan. Het is een fototijdschrift, remember?

– Tips en tricks in macrofotografie, flitstechnieken en kinderfotografie
Ik ben geen fan van technische thema’s en hopelijk gaan ze niet te veel richting Strobist, maar een klein beetje kennis bijschaven, kan er nog net in bij mij.

afbeelding-4

Tests van de Olympus E-30, de Panasonic Lumix DMC-G1 en waterdichte fotorugzakken:
Het tijdschrift mikt natuurlijk in de eerste plaats op amateurs en semi-pro’s. Wel gedetailleerde omschrijvingen en je voelt echt dat de dingen zelf getest zijn. Het is niet zo maar een of andere review die netjes vertaald is. Kan ik ook foto’s zien van hoe de dingen getest zijn? Dat maakt het nog iets realistischer.

afbeelding-5

Verder ook nog een paar pagina’s met leuke hebbedingetjes, nieuwe fotoprogramma’s, een wedstrijd en een portfolio van belgiumdigital.com (want daar werken ze mee samen).

afbeelding-6

Wat er naar mijn gevoel wel ontbreekt, is een soort agenda van tentoonstellingen, wedstrijden, releases,…
Soms worden ook de prijzen van de items niet vermeld. Ik vind dat spijtig want als ik iets wil kopen dan wil ik ook weten wat het kost. En dan wil ik dat niet eerst op Google opzoeken.
De lezer aan het woord laten komen, zou misschien ook niet slecht zijn, maar ik denk dat dat in het tweede nummer wel zal gebeuren.
Een reportage à la een dag op stap met een modefotograaf of een persfotograaf of achter de schermen van pakweg een fotoredactie of een studio waar ze foto’s afdrukken, zou er ook niet in misstaan.

Kortom, het is nu al een mooi tijdschrift, maar ik verwacht er nog veel meer van en ik hoop dat ze in nummer 2 mijn verwachtingen kunnen vervullen.
Misschien is het dan zelfs weer interessant om een abonnement te nemen…

Shoot verschijnt driemaandelijks en kost 4,95 euro. Hopelijk updaten ze hun site wel wekelijks met nieuws en weetjes, zodat we die ene tentoonstelling niet missen en de review van dat nieuwe fototoestel geen drie maanden later lezen.

afbeelding-7

Eén reactie

  1. Geert Goiris, dat is toch niet de evidente fotografie. Misschien toch maar eens beter bekijken dan. thx!🙂

    mei 5, 2009 om 12:24 pm

Geef een reactie

