Panorama


Pixies in Vorst Nationaal

Sony leverde vorige week een leuk cadeautje af op de redactie: de nieuwe Sony DSC-HX1. Het toestel is een compactcamera en het leuke eraan is dat je er panoramafoto’s mee kan maken.
Ik mocht het ding een week uittesten en mijn beste foto dan op mijn blog gooien. Zoiets moet je dus geen twee keer zeggen.
Sony is eigenlijk gewoon Nikon onder de kap en dat zie je ook een beetje want de body en het menu lijken erg op de Nikon Coolpix camera’s.
Er zit een sensor van 9.1 megapixels in en het weegt een dikke halve kilo, maar een hoopje technische gegevens is niet echt boeiend.

Wat interessanter is, is de ervaring. Ik wou het toestel vooral testen onder niet altijd ideale omstandigheden omdat je volgens mij dan echt ziet wat je ermee kan doen.
Ik maakte dus wat binnenshots en de camera ging ook mee naar de Pixies in Vorst Nationaal.
De automatische witbalans past zich verrassend goed aan aan de lichtomstandigheden, zelfs als er heel weinig licht is. Je krijgt bijna altijd beelden die heel natuurlijk qua kleur ogen. De isowaarde durfde ik na wat testjes dan weer niet hoger dan 800 iso zetten want anders zat er te veel ruis op de foto’s. Dit is nog altijd iets dat niet echt goed zit bij compactcamera’s, hoewel dit voor mij heel belangrijk is. Mensen nemen die cameraatjes mee op feestjes, op café, naar concerten en flitsen ofwel de hele boel plat, ofwel draaien ze de isowaarde lekker hoog. Resultaat: korrelige, fletse foto’s die eigenlijk niet mooi zijn. Als je met een digitale reflexcamera tegenwoordig bij 25600 iso bijna ruisloos kan fotograferen, moet het mogelijk zijn om met een compacttoestelletje minstens bij 1600 iso nog deftige foto’s te maken.


Kim Deal

Als je bij de Sony tot maximum 800 iso gaat, krijg je nog een redelijk mooi resultaat, zelfs bij heel weinig licht.
Het contrast in de beelden was dan weer wat te flets naar mijn zin. Een beetje Photoshopper werkt dat natuurlijk bij, maar ik vermoed dat iemand die een compactcamera koopt, gewoon de foto’s rechtstreeks vanop het kaartje afdrukt. Verder heeft de camera het soms echt moeilijk om scherp te stellen als het donker is. Een beetje spijtig.


La-La-Love

Op de Sony zitten de standaard voorinstellingen om portretten, landschappen,… te fotograferen, maar er zitten ook extra features op zoals de Anti Motion Blur en de Sweeping Panorama. De Anti Motion Blur neemt zes beelden en herwerkt ze dan tot een beeld om zo weinig mogelijk bewegingsonscherpte te hebben. Interessant want amateurfoto’s durven al eens net onscherp te zijn. De Sweeping Panorama is een feature die nog meer verrast. Met een druk op de knop en een zwenk opzij, maak je een foto die toch zo’n 120° breed is. Eigenlijk maak je een hele reeks van smalle fotootjes die dan weer door het toestel zelf aan elkaar geplakt worden. Als je met de juiste snelheid over een redelijk stil onderwerp beweegt, kan je de perfecte panoramafoto maken. Maar als er vb. zoals in mijn geval springende mensen voor je neus staan en gekleurde lichten over je heen zwiepen, krijg je af en toe naden in de foto te zien.

Op zich vind ik dit niet erg, omdat de Sweeping Panorama mode echt als panoramamodus bedoeld is. Als je er landschappen met daglicht mee fotografeert, vermoed ik dat je ongeveer 95% van de foto’s perfect maakt. Als je natuurlijk begint te experimenteren, zoals ik deed, krijg je niet altijd perfecte, maar wel verrassende foto’s. Leuk om eens net een ander soort foto’s te maken op vb. een feestje.

Het toestel heeft verder ook nog een cameramodus (zoals ongeveer alle fototoestellen van tegenwoordig) die het behoorlijk doet qua beeld en geluid en ook de mogelijkheid om macro-opnames te maken. Ik zat op een gegeven moment met de lens fysiek bijna tegen een jeans en je kon de draadjes van de stof haarscherp zien. Impressive!


Macrojeans

Conclusie: De Sony DSC-HX1 is een toestel dat je desondanks de vele vooringestelde functies toelaat om heel snel een hoop dingen naar je hand te zetten. Je kan zelfs in volledig manuele modus fotograferen en daar vrij ver in gaan. De Anti Motion Blur modus en de macrofunctie zijn zeer zeker voordelen. De Sweeping Panorama modus is een leuke gimmick die bij ideale omstandigheden vrijwel perfect werkt, maar weinig experimenteren toelaat. Maar uiteindelijk gebruik je je toestel in de eerste plaats in de klassieke verhoudingen, panorama’s nemen misschien 10% van je fotoreeks in. De batterij gaat lang mee, waarschijnlijk mede doordat het toestel zichzelf uitschakelt als het te lang ongebruikt aan blijft staan. De kabel die gebruikt wordt om de foto’s naar je computer te laden, is spijtig genoeg vreselijk onhandig omdat het geen standaard usb of mini-usb is en omdat er ook nog kabels aan hangen om het toestel op tv aan te sluiten. Maak alles uniform en hang er gewoon een normale mini-usb aan.
De richtprijs van 550 euro lijkt me een tikkeltje te veel voor dit toestel, maar als je een beetje op het net zoekt, vind je hem al voor zo’n 365 euro, wat ik wel aanvaardbaar vind.
Samengevat: een aanrader voor iedereen die een gemakkelijk toestel zoekt maar waar je toch je eigen ding mee kan doen als je wil experimenteren.

2 Reacties

  1. Los van de camera, wat vond je van het optreden? Ik was er ook, vond het schitterend, en naar Pixies/Frank Black/Kim Deal normen heeeeel strak gespeeld😉

    oktober 23, 2009 om 6:52 pm

  2. Pingback: To Twitter or not to Twitter? « Lacquemant

Geef een reactie

