Baard

Een opdracht voor De Standaard Magazine van een tijdje geleden, die uiteindelijk dan toch niet verschenen is.
Ik moest iemand 48 u. lang op regelmatige tijdstippen fotograferen zodat je kon zien hoe zijn baard groeide. Slachtoffer van dienst was Pierre Elitaire.
Het moeilijkste aan het hele concept was zo verschillend mogelijke foto’s maken. Ik had telkens voor een neutrale gezichtsuitdrukking kunnen kiezen, maar dan werd het zo saai. Pierre was het aan het einde van dag 2 dan ook kotsbeu om gekke bekken te trekken.
Verder moest ik er ook voor zorgen dat de cadrage ongeveer altijd gelijk was. Werken met een vast objectief (35mm) en kiezen voor gelijkaardige instellingen, was dus de boodschap. Een studiosetting was geen optie want de art director wilde wat variatie in de beelden.

8 Reacties

  1. Volgende keer iemand zoeken met wat zìchtbare baardgroei ? .-)

    november 17, 2009 om 9:22 am

  2. interessante reeks, maar is er een reden waarom het met een 35mm lens gefotografeerd is, daar je voor portretten 50 mm of 85 mm zou verwachten (tenzij je met een toestel werkt met een crop factor?).

    november 17, 2009 om 10:17 am

  3. Hoe lief van je om Pierre daarmee ‘lastig te vallen’😉

    Leuke reeks. Hij heeft idd niet zo veel baardgroei…

    november 17, 2009 om 7:10 pm

  4. @Mike: al onze fotografen zijn cameraschuw of blond. Pierre was dus een plan B.
    @Jurgen: De 35 mm is mijn 50 mm aangezien ik met een Nikon D300 werk die niet fullframe is. Had ik een D700 gehad, mijn 50 mm zou erop vastgeschroefd staan.
    @Benjamin: Pierre zijn baardgroei is hier in detail te bewonderen: http://www.flickr.com/photos/sart68/sets/72157622694028819/
    Ik zoek eigenlijk een manier om foto’s op mijn blog mooi groot te brengen en daarbij ook nog ruimte om iets te schrijven, terwijl het allemaal overzichtelijk blijft. Tips zijn welkom.

    november 19, 2009 om 10:24 pm

  5. meer baard! meer dagen!

    in de template van wordpress die ik gebruik (vigilance) kunnen foto’s vrij groot weergegeven worden. als ik de foto’s groter upload komen ze groter op het scherm. de zijbalk valt dan wel midden in de foto’s…

    november 27, 2009 om 5:01 pm

  6. hmmm, als leerkracht kan ik het niet laten om hier even iets aan toe te voegen🙂

    Een portretlens (ongeveer 80 mm) is een portretlens aangezien deze weinig vervorming heeft. Als je een 35 mm op een camera zet met een cropfactor blijven de eigenschappen van die 35 gelijk. Dus de vervorming van een 35 is echt niet ideaal om als portretlens te gebruiken… als je een portretlens wil moet je ook bij jouw camera een objectief opschroeven die groter is dan 50 mm. Het nadeel is dan dat je natuurlijk iets verder van je onderwerp moet om dezelfde uitsnede te hebben als met een fullframe camera.

    Misschien is dit overbodige info en wist je dit al, maar het kan misschien toch voor sommigen een verduidelijking zijn.

    groetjes!

    november 29, 2009 om 3:30 pm

  7. annelissen

    pierre kan die vervorming wel aan
    leuke reeks
    en leuke site!

    december 9, 2009 om 11:29 pm

  8. nog vlug even toevoegen: wel leuke foto’s!🙂

    december 22, 2009 om 12:00 am

Geef een reactie

