Test: Sony Alpha 380

Sony gooide mij een paar weken geleden nog es een camera in de schoot om te testen: de Sony Alpha 380. Het is een DSLR voor de beginnende amateurfotograaf.

Als je hem vastneemt, voelt hij nogal plastiekerig en licht. Spijtig, want voor mij zorgt het juiste gewicht van de camera ook dat hij stabiel in de hand ligt. Te zwaar is niet goed, maar te licht ook niet.
De grip ligt dan wel weer gemakkelijk in de hand. De lens die er standaard bijgeleverd wordt is een 18-55 mm F/3.5-5.6 standaard zoomlens. Een goeie basislens, maar ook niet meer dan dat.
De camera geeft beelden van 14 megapixels. Vergeleken met zijn voorganger (Alpha 350) is er geen verschil, maar echt nodig leek me dat ook niet.
Als je aan het werk gaat, valt op hoe snel hij klaar is om te fotograferen. De meeste instellingen liggen ook voor de hand, zodat ik zelfs de handleiding niet opengedaan heb (ik doe dat eigenlijk nooit).
Eén ding kon ik spijtig genoeg niet vinden: hoe wijzig je in godsnaam het diafragma. De meeste beginnende amateurs willen op safe spelen en gaan voor de programma’s die op het toestel zitten. Ik wil het maximum uit mijn camera kunnen halen, zonder al te ver in menu’s moeten te zoeken. Achteraf bleek dat je de knop voor de belichtingscompensatie ingedrukt moet houden om zo het diafragma te veranderen. Fout! Diafragma en sluitertijd zijn dingen die je snel en zonder veel moeite moet kunnen veranderen. Een snelle draai aan een wieltje bijvoorbeeld, of in de plaats van de Live Viewknop die voor zo’n functie eigenlijk een beetje in de weg staat.

Snel foto’s maken met programma’s lukt prima. Al speel ik liever zelf met de instellingen.
De kleuren van de foto’s zijn natuurgetrouw en de witbalans is ook verrassend goed, zelfs als je sneeuw fotografeert. Als je flitst met de ingebouwde flits krijg je een tikkeltje te hard en ietwat koel licht, maar de blauwe zweem blijft weg. Ik zou er misschien wel kunnen aan wennen.

Zelfs als je sneeuw fotografeert, past de witbalans zich juist aan.
Ook in omstandigheden met weinig licht doet de Alpha 380 het behoorlijk goed. Tot 800 ISO heb je weinig ruis. Als je hoger gaat, duiken de spikkels wel snel op.

Ook in moeilijke lichtomstandigheden lukt het fotograferen redelijk goed.
De batterijen bleken ook weer lang mee te gaan, zelfs met het veelvuldige flitsen. Sony blijkt er belang aan te hechten dat je je geen zorgen moet maken over voldoende energie.
Wat me ten slotte nog opviel, is dat de camera geen videofunctie heeft. Iets dat wat vreemd is, aangezien concurrenten Nikon en Canon hun toestellen volstouwen met allerlei HD-snufjes. Maar het blijft natuurlijk een fototoestel en geen videocamera.
Edit: Conclusie: Als je gewoon snapshots wil nemen, denk ik dat het beter is om een goeie compactcamera te kopen. De Sony DSC-HX1 levert schitterende resultaten, is gebruiksvriendelijk en een stuk goedkoper. Als je een amateurfotograaf bent die graag een DSLR heeft, is het misschien beter om een groter broertje aan te schaffen, vb. de Sony Alpha 550. Voor de prijs moet je het niet doen (€499 t.o.v. €549) en je zal een toestel hebben waarmee je kan doorgroeien. Als je skills wat beter worden, zal je aan de Alpha 550 meer plezier beleven dan aan de Alpha 380.

11 Reacties

  1. Ik vind de manier van diafragma verstellen op mijn Canon net super, ik doe dat met één hand. Nu moet ik snel eens een Nikon in mijn handen nemen, mss is dat handiger.

    januari 21, 2010 om 11:21 am

  2. En het prijskaartje?

    januari 21, 2010 om 8:07 pm

  3. Gvd! Mijn conclusie was verdwenen bij het publiceren. Heb er dus een mouw aan gepast.
    @Benjamin: de prijs is €499 (of iets meer).

    januari 21, 2010 om 10:23 pm

    • Aah, bedankt voor de edit.

      Ik gebruik inderdaad een compact toeristenfototoestel. Een reflex is leuk, maar minder praktisch voor snapshots.

      januari 22, 2010 om 6:08 pm

  4. Minolta (sorry, nu Sony) heeft die flitslichtmeting toch nooit echt onder de knie gekregen. Daar is het nog altijd Nikon die heer en meester is, zeker een belangrijk punt, lijkt me (toch voor het doelpubliek).

    januari 21, 2010 om 10:30 pm

  5. ine

    eerlijk? ik fotografeer op nikon wegens een bende oude lenzen en de habit zeg maar. maar de sony A900 is naar usability en menu voor de handliggendheid het beste wat ik ooit in handen kreeg.
    een apparaat met het compatibiliteit van nikon, de flitskleuren van canon en het menu van sony: when is it coming?🙂

    januari 21, 2010 om 11:39 pm

  6. Ik heb nooit echt met een Sony gewerkt (ben een trouwen Canon-gebruiker), maar ik vind je conclusie wel terecht. Beginnende fotografen vragen me dikwijls om tips voor de aankoop van een toestel. Meestal willen ze dan een kleinere en goedkopere DSLR, maar ze lopen dan al snel tegen de beperkingen van het toestel aan wanneer ze gaan fotograferen. Ook ik had dat aan de hand. Ik had overlaatst de Canon 350D nog eens vast, en ik was stomverbaasd dat ik de diafragma-instellingen niet vond. Kan me al haast niet meer voorstellen dat ik daar ooit zoveel mee gefotografeerd heb🙂

    januari 24, 2010 om 10:18 am

  7. veerlevi

    wat een leuke mensen op de foto’s op je blog!😉

    februari 23, 2010 om 5:03 pm

  8. Herman

    Wat het zoeken naar de fragma instellingen betreft, had toch maar de handleiding gelezen.

    april 18, 2010 om 11:19 pm

  9. Herman

    Klik op onderstaande link voor een foto weergave met de sony alpha 380.

    Ik hoor graag wat jullie er van vinden

    http://picasaweb.google.com/115351149811964571699/Reuring2010Purmerend#

    juli 18, 2010 om 12:06 am

  10. Bietelman

    Wat kan een 550 dan wel wat een 380 niet zou kunnen. Ik dacht date het draaide om tijd, diafragma en brandpuntsafstand?? Ik ben er echt nieuwsgierig naar. Ik kom nog uit het analoge tijdperk en ben me digitaal aan het oriënteren.

    augustus 11, 2010 om 4:45 pm

Geef een reactie

