Sony Alpha 850

Een paar weken geleden kreeg ik de Sony Alpha 850 DSLR om te testen. Ik kan daar eigenlijk vrij kort over zijn: goed toestel, maar net niet goed genoeg in zijn prijsklasse.
Hij ligt goed in de hand, al is hij een tikkeltje zwaar. De Carl Zeisslens (24-70mm f/2.8) heeft mij aangenaam verrast. Zwaar, maar gemakkelijk bedienbaar en fenomenaal qua resultaat. Mooie kleuren, werkt goed zelfs bij weinig licht. Zeiss maakt nog altijd goed gerief.
De Sony is een beetje traag. Scherpstellen duurt me net iets te lang als je op iets wil reageren. De spiegel is trouwens luid en maakt een vrij storend geluid. Op persconferenties kan je er moeilijk stil mee werken.
Ook vreemd dat de aan/uitknop links zit. Snel de camera aanzetten en werken, betekent voor mij ook snel bij de ontspanknop en hand op de lens. Elke seconde telt soms bij fotografie. De ontspanknop zit trouwens ook redelijk ver vooraan, zodat ik een beetje moet rekken met mijn kleine vingers.
Het menu zit dan wel logisch in elkaar. Ik vond er snel mijn draai en ik kon het toestel vrij gemakkelijk naar mijn voorkeuren instellen. Ik haat handleidingen dus intuïtiviteit vind ik heel belangrijk. Sony scoort hier goeie punten.
Globaal genomen is de Sony Alpha 850 dus een goed toestel. Het zou een goed alternatief kunnen zijn voor wie geen Nikon of Canon wil kopen, alleen blijkt de Sony een tikkeltje duurder te zijn dan zijn Nikon- en Canonbroertjes in dezelfde klasse. Spijtig, want had hij er net onder gezeten, had ik hem zeker aangeraden aan amateurs.

Eén reactie

  1. Sony is altijd een beetje aan de dure kant zeker, zonder daar direct méér voor aan te bieden. Goeie review trouwens, ik moet hier dringend wat meer beginnen lezen! (note to self)

    april 22, 2010 om 4:21 pm

Geef een reactie

