Camerariem voor vrouwen

Dames, dit is er eentje voor jullie!
BlackRapid stuurde me een paar weken geleden het prototype van hun nieuwe R-Strap op: de RS-W1. Het klinkt ongelofelijk onsexy, maar het is het eigenlijk niet.

Laat me even iets uitleggen. Je camera, hoe hou je die veilig bij jou? Om je nek, zoals de eerste beste toerist? Met de riem rond je pols gedraaid, zodat je veel bewegingsvrijheid hebt, maar toch de kans loopt om hem te laten vallen? Of met de riem schuin over je borst, waarbij je eerst je arm door de riem moet halen, alvorens je kan shooten?

Ik heb vanalles geprobeerd, maar het voelde toch allemaal een beetje onveilig, traag of ongemakkelijk aan. Totdat ik de R-Strap van @Bunker eens mocht proberen. Een riem die schuin over je borst loopt, met daaraan je camera aan een haak, zodat die over de riem kan schuiven. Moeilijk om uit te leggen, check het filmpje hieronder, daarin kan je zien hoe het werkt.

Ik was onmiddellijk verkocht, het enige wat me tegenhield om ook een R-Strap te kopen was het feit dat hij nogal groot was en mijn borsten een beetje platdrukte.
En ziedaar, BlackRapid had die klachten blijkbaar ook van andere vrouwen ontvangen, dus beslisten ze om een riem speciaal voor vrouwen te maken.
Hij is dunner en heeft een curve, zodat hij perfect tussen jouw borsten loopt en hij heeft mooie zwart-op-zwart tekeningen in het fluweel.

Ik heb er Rock Zottegem en 10 Days Off mee gefotografeerd en ik wil geen andere riem meer. Als ik niet shoot, hangt mijn toestel net onder mijn heup. Als het te druk wordt, duw ik mijn camera netjes achteruit uit de weg en als ik iets zie kan ik hem onmiddellijk grijpen. Ik heb geen schrik meer om mijn toestel te laten vallen, want het hangt aan mijn riem over mijn schouder en het hangt toch niet in de weg.

Goedkoop zijn ze niet (59 dollar), maar je werkt er zo veel handiger en geruster mee. Ik ben sneller en ik kan weer op mijn intuïtie vertrouwen en ik heb tussendoor mijn handen vrij om snel een andere lens te steken of van geheugenkaart te wisselen.

En voor de boys: ze hebben ze ook nog altijd in de gewone uitvoering en je kan er zelfs zakjes voor geheugenkaartjes en zo aanhangen.

BLACKRAPID – RS-W1 – Basic Setup & Features from BLACKRAPID on Vimeo.

4 Reacties

  1. Enigste wat me op het eerste zicht een nadeel lijkt op bv een rockfestival: iemand kan toch gewoon de camera snel van de haak halen en ermee gaan lopen? of zit er een beveiliging op?

    juli 27, 2010 om 10:58 am

  2. Je haakt het toestel met haak via een musketon vast aan de riem. Op die musketon zit zo’n draaiwieltje om de opening dicht te draaien. Je moet dus al heel handig zijn om alles snel los te maken en er mee weg te lopen.

    juli 27, 2010 om 11:58 am

  3. Ok, dit is raar. Op reis liep ik de hele tijd met mijn camera gewoon op mijn schouder omdat ik inderdaad ook genoeg bewegingsvrijheid wou, maar liep ik op mijn ongemak omdat hij er snel kan afvallen… Ik dus gedacht van “eens we thuis zijn, ga ik eens kijken wat daarvoor bestaat”. Hop, ik zoeken en ik kom het bovenstaande tegen. Een uur later zie ik jouw blogpost!😀

    juli 27, 2010 om 4:08 pm

  4. “Op mijn schouder” = de riem over mijn schouder, omdat schuin over de borst lastig was met nog een andere rugzak op de rug. Alles schuurt dan zo!

    juli 27, 2010 om 4:15 pm

Geef een reactie

