Nepal – Dag 3

Ik zit in een internetcafe. Die dingen zijn overal te vinden ter wereld. Wifi vliegt ook soms voorbij op mijn iPhone, maar is vaak te vluchtig om nog maar mail binnen te halen of Twitter te checken. En voor 2,5 cent per uur kan je niet sukkelen.
Vreemd toch dat jongens hier naast mij Call of Duty zitten te spelen, terwijl jongens van dezelfde leeftijd een paar uur geleden verwonderd keken toen ik tijdens een powercut (de eerste van vele) een ledlamp met dynamosysteem cadeau deed. Chiniya zijn moeder is er zelfs mee naar buiten gelopen om aan zijn oom te tonen. Iets basic als licht doet verrassend, internet (in mijn ogen een luxeproduct wordt als vanzelfsprekend ervaren). Fijn om te zien dat een cadeau dan echt geapprecieerd wordt.
We werden trouwens uitgenodigd door Chi zijn familie om na onze rit van Kathmandu naar Panauti mee met hen te eten. Het werd een feestmaal met droge geplette rijst, bonen, eend, geit, look en gember en nog een paar fantastische dingen. Daarbij hoorde Chai,diezelfde thee uit Kenia met veel melk en suiker in. Ik moet nog altijd wennen aan de smaak. Daarnaast kregen we ook een lokale drank in piepkleine kommetjes. Behoorlijk sterk doorzichtig spul dat we de komende dagen vaak gaan drinken.
Heel Nepal viert trouwens vandaag feest. Iedereen offert aan zijn voertuig omdat het hen nog een jaar veilig zou vervoeren. Na het middagmaal botsten we op zo n offering en we werden uitgenodigd om mee te doen. Het bokje was al geslacht. Het bloed lag op en rond het minitempeltje, wierrook, rijst en palmtakken stonden voor de truck en vier jonge kerels waren de bok aan het zwartblakeren met een of andere bunzenbrander. We kregen alweer sterke drank, een tika (zo n bolletje rode verf van god weet ik wat) op ons voorhoofd gekleefd en een rood wit lintje rond onze nek geknoopt. Ik kreeg ook nog een stukje vlees op een stuk krantenpapier in mijn handen geduwd. Uit beleefdheid heb ik het opgegeten, ik gok dat het een stuk lever was, maar ik wil zelfs niet weten van waar het kwam. Het had evengoed een stuk straathond kunnen zijn. Er lopen er hier toch genoeg, de ene al schurftiger dan de andere.
Een van de eerste winkels die we tegenkwamen na ons feestmaal, verkocht stoffen en saris. Ine en ik willen morgen traditioneel naar het feest gaan, dus passen was de boodschap. Ongeveer de halve straat stond de supporteren. Duimen omhoog, die fushia met handgeborduurde bloemen werd goedgekeurd. Ja mama, ik draag morgen een jurk. Sort of… en die broek hou ik er wel onder aan. Ine gaat voor nachtblauw met zilveren weefsels. Ook heel mooi!
Ondertussen giet het al de hele dag. Die nieuwe trekkingjas is echt geen overbodige luxe en gelukkig zweer ik bij wandelschoenen want die plakken al van de modder uit de onverharde straten. Morgen blijft het hopelijk zoals voorspeld droog, want alles gaat buiten door.
De busrit uit de stad naar hier was echt prachtig! Veel groen, rijstvelden en de heuvels met hun toppen in de wolken. Ik kan bijna niet wachten om te gaan trekken. Maar morgen, overmorgen en de dag erna eerst nog trouwen en feesten!
En nu eerst een uurtje gaan slapen want de jetlag en de reisvermoeidheid slaan toe. Ik deel een kamer met een vriendin van Eline in het enige hotel, hier in Panauti. Douchen en zo doen we op het gelijkvloers, in de kamer staan 2 bedden en 2 stoelen en that’s it. Again, basic maar ok. Voor 5 euro per nacht, mag je ook geen grote luxe verwachten, vind ik.

Eén reactie

  1. Rita en Dirk

    Het heeft hier ook heel hard geregend vorige nacht.
    Vandaag was het grote verrassingsfees van onze oma, goed geslaagd: ze zal wel moe zijn
    Ze weet nu dat er zaterdag opnieuw gefeest moet worden..maar ze vindt het plezant
    Groetjes aan mijn vriendin van de Spaanse club “las mañanas” : Nicole met echtgenoot en zussen.
    We gaan u missen zaterdag
    Rita

    oktober 18, 2010 om 12:28 am

Geef een reactie

