Smart camera


Nikon stelde vorige week twee nieuwe camera’s voor. Ze willen het zelf geen mirrorless camera’s noemen en doopten ze zelf “intelligente camera’s” maar eigenlijk zijn ze het wel. Want ze hebben geen spiegel meer, ze hebben verwisselbare lenzen en ze heten niet Coolpix maar J1 en V1. Je kan ze in allerlei kleurtjes kopen, ze lijken een beetje afgekeken te zijn van oude lomocamera’s en ze voelen ook wat plastiekerig aan, hoewel ze van magnesium zijn.

Goed, twee nieuwe camera’s. Geen compacts, geen DSRL’s maar iets nieuws. De vraag is alleen waarom Nikon deze camera’s op de markt bracht. Als ze de concurrentie wilden aangaan met de Panasonic GF1 of de Sony NEX serie, waarom duurde het dan zo lang? Dacht Nikon dat de spiegelloze camera’s niet zouden aanslaan en investeerden ze er daarom niet in research? En keren ze nu hun kar omdat ze zien dat de dingetjes toch wel populair aan het worden zijn? Volgens Nikon mogen we ze daar niet mee vergelijken en ons focussen op alle snufjes die erin zitten.

Het gele merk heeft naar eigen zeggen de “pre-post capture”-technologie uitgevonden. Ze nemen op voor je de sluitertijd indrukt en gaan door nadat je hem weer hebt losgelaten. Op die manier kan je ook de momenten voor of na een foto vastleggen. Ik noem dat video, but again, van Nikon mag ik dat zo niet noemen.

Je hebt de Motion Snapshot die ervoor zorgt dat je tegelijkertijd een film in slowmotion en een stilstaand beeld neemt en die combineert tot een een levensecht bewegende foto. Harry Potter, quoi. Verder heb je de Smart Photo Selector: één keer drukken, de camera neemt 20 foto’s, selecteert en kiest voor jou de vijf beste foto’s. Nooit meer slechte foto’s. Je kan er ook full HD mee filmen en hem zelfs volledig manueel instellen zoals je bij elke DSLR kan.

Los van de kleine sensor en de matige lenzen (die trouwens een heel rare manier hebben om brandpuntafstand te vermelden: 30-110mm, anyone?), vraag ik me ook af wat het resultaat in print geeft. Krijgen we foto’s die heel clean en gecontroleerd zijn zoals in compacts of kan je desondanks alle gimmicks toch nog foto’s maken die aanleunen bij DSLR-kwaliteit waarbij een fotograaf zijn eigen stijl kan in verwerken.

Ik ben er na een week denken nog altijd niet uit of ik de camera nu een aanwinst in de fotowereld vind of niet. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een grote Nikonfan. Mijn D700 vertrouw ik met mijn ogen dicht. Maar als fan weet ik niet goed voor wie ik deze camera zou aanraden of kopen.Voor mijn moeder of de buurvrouw zijn alle gadgets die erop zitten te ingewikkeld en na een halfuur prutsen in het menu zou mijn moeder het al beu zijn en teruggrijpen naar haar Coolpix. Maar wie is de doelgroep dan wel? De amateurfotograaf van de fotoclub? Die is volgens mij meer gebaat bij een instapmodel van de D-serie. De pro-fotograaf die een tweede toestel wil als backup? Te veel toeters en bellen die hij toch niet nodig heeft en waar hij niet voor wil betalen. Dan liever een grotere sensor en beter glas.
Is er nog een doelgroep tussenin? Zo ja, dan heeft Nikon hem gevonden, maar ik twijfel sterk of die groep echt bestaat.
Ik ben zeer benieuwd om de V1 eens aan een uitgebreide test te onderwerpen en te vergelijken met andere camera’s. Misschien trekt hij mij dan toch over de streep. Tot dan heerst er bij mij alleen maar twijfel bij het merk dat ik anders zo vertrouw.

Eén reactie

  1. Pingback: Nikon 1 | Zofie

Geef een reactie

