Geen fotografen nodig…

Uit het interview met Paul Daenen en Frank Depoorter, hoofdredacteurs van Het Laatste Nieuws, vandaag in De Morgen over de nieuwe layout van de regiopagina’s:

Naar verluidt zouden al die regionale pagina’s van Het Laatste Nieuws gelay-out worden door robots?
Daenen: ‘Heb je die machines hier nog niet zien rondwandelen? (lacht)
Als je 27 edities met, op sommige dagen, elk acht pagina’s maakt, dan moeten er 216 bladzijden op één middag gemaakt worden.
En dan heb ik het alleen nog maar over de regionale pagina’s. Dat kun je niet meer één voor één uittekenen.
Daarom doen we dat nu met vaste sjablonen. In onze kelders zijn we bezig met experimenten met robots, maar dat is nog niet voor morgen.’
Depoorter: ‘Onze grootste ambitie op de regio is inhoudelijk. De lay-out wordt wat meer geautomatiseerd, maar tegelijk wordt de krant inhoudelijk meer gestuurd en ondersteund.
We willen onze mensen in het veld beter coachen.’
Daenen: ‘Is er één factor in de krant van minder belang, dan wel de lay-out van de regiopagina’s.
De mensen gaan er op zoek naar het nieuws uit hun straat, niet naar wat onze lay-outers allemaal kunnen.’

Jullie regionale reporters moeten voortaan zelf foto’s nemen. Gaat dat niet ten koste van kwaliteit?
Depoorter: ‘Met alle respect voor professionele fotografen, maar met de huidige generatie fototoestellen kun je veel meer dan met die van tien jaar geleden.
Elke journalist zou trouwens 24 uur per dag een toestel bij zich moeten hebben, zodat je het kunt vastleggen als zich ergens nieuws voordoet.’
Daenen: ‘Als West-Vlaanderen helemaal onder water staat, dan lijkt het mij maar logisch dat professionele fotografen daarvoor uittrekken.
Maar een gouden bruiloft of een auto tegen een boom? Dat kan zelfs ik behoorlijk fotograferen.’ (lacht)

Dat een journalist 24 uur per dag een toestel bij zich moet hebben, kan ik nog begrijpen. Als er iets onverwachts gebeurt, is het beter om een slechte foto te hebben, dan helemaal geen foto. Maar een journalist een faits-diversitem als een ongeval laten fotograferen? Ik krijg dagelijks te horen dat behoorlijk niet goed genoeg is, zelfs niet voor zo’n dingen. Schoenmaker, stuur een fotograaf naar het onderwerp en blijf bij uw leest.

10 Reacties

  1. Triestig!

    januari 19, 2008 om 10:44 pm

  2. Karina

    Tja … kwaliteit. Ik ben es gaan kijken naar het voorblad van de site van hln. Veel sport, babes, bloed (“vriend snijdt minnaar in honderd stukjes”), kortom vooral sensatie. En als de inhoud flut is, wat kan je dan nog verwachten van de foto’s. En op het eigenste moment dat ik dit schrijf zitten er enkele heren van deze krant op tv te vertellen dat ze nog veel meer regionaal zullen gaan. “Boer Vermeulen vergrijpt zich aan koe!”. Lang leve de verkleutering!

    januari 20, 2008 om 1:33 pm

  3. triestig!

    (sorry artur, ’t was het eerste dat in me opkwam :o)

    Wat ik trouwens ook niet begrijp is wat je meer kan met een toestel van nu tov 10j geleden: een filmpje inleggen en laten ontwikkelen is nu ook niet het moeilijkste wat er is hé!
    tenzij hij het over functies heeft om automatische een “lach” te herkennen… leve de vooruitgang!

    januari 21, 2008 om 12:40 pm

  4. Tsja… het is dan ook HLN hé!

    januari 21, 2008 om 4:32 pm

  5. wat sneu van die man!

    januari 21, 2008 om 7:24 pm

  6. ik vrees dat hij jammer genoeg de waarheid spreekt. Jammer voor Artur, die waarschijnlijk droomt van een carrière alla Tim Dirven, Stephan Vanfleteren of Michiel Hendrickx. De stiel van fotojournalist is door de kranten vakkundig om zeep geholpen. Enkel idealisten werken nog voor een appel en een ei voor de krant. Ik bedank tegenwoordig om voor HNB foto’s te gaan maken tegen €26 bruto. Sorry, maar daarvoor kan ik echt niet buitenkomen, omdat het economisch gezien niet opbrengt. Jammer, want ik was ook graag die weg op gegaan. Enfin, niet getreurd, er zijn nog domeinen genoeg binnen de fotografie om ons te kunnen uitleven. Laat ze ’t bij de kranten maar verknoeien, ik amuzeer me best met beter betaalde opdrachten.

    januari 22, 2008 om 10:00 pm

  7. Jürgen, leuk dat je er hier zo eerlijk over praat. Natuurlijk droomt elke beginner in welk vak dan ook om ooit een ‘grote’ te worden. Maar ik ben realistisch hoor. Misschien ben ik binnen 5 jaar met iets helemaal anders bezig en ligt mijn camera onder de stof… Maar voor ik aan iets anders begin wil ik eerst proberen om mijn droom te verwezenlijken. We zullen zien!

    januari 24, 2008 om 1:54 pm

  8. Je hebt volledig gelijk Artur! Moest ik zo jong zijn als jij, ik zou er ook voor gaan. Succes!

    januari 24, 2008 om 8:29 pm

  9. Jürgen, bedankt voor je input, ik kan je wel volgen in je verhaal.

    Jammer dat men de dag van vandaag verwacht dat je een beetje alles kan: artikel schrijven, foto maken, layout blog verzorgen, fotogalerij in flash maken, enz. enz.

    januari 25, 2008 om 4:30 pm

Plaats een reactie